Asertivna komunikacija predstavlja otvoreno saopštavanje svojih misli, osećanja i emocija, poštujući pritom i prava druge osobe. Cilj je da se postigne win-win situacija i da se zadovolje očekivanja svih strana uključenih u komunikaciju. Ovaj vid komunikacije pomaže razvoju fleksibilnosti, podiže nivo samopouzdanja i samopoštovanja, otvara nove mogućnosti.
Asertivnost je:
Zastupanje svojih prava;
Izražavanje mišljenja;
Izražavanje osećanja;
Prihvatanje odgovornosti;
Iznošenje svojih stavova;
Traženje onoga što želimo.
Tako da:
Poštujemo različitost;
Uvažamo druge;
Ravnopravni smo i iskreni;
Čuvamo svoj integritet.
Kada smo asertivni, zastupamo sledeća prava:
1. Pravo na sopstveni izbor;
2. Pravo da izrazim svoje emocije;
3. Pravo da kažem „ne razumem“;
4. Pravo da se ne pravdam drugima;
5. Pravo da se predomislim;
6. Pravo da pogrešim;
7. Pravo da ne čitam tuđe misli..
Dr Jeremy Thompson (australijski psiholog) svoj rad posvetio je komunikaciji i uspostavio sledećih 5 koraka za asertivnost:
Korak 1- Izraziti sebe i svoje mišljenje
Za početak, najvažnije je izreći svoje mišljenje i stav u vezi određene situacije. Podjednako je važno i zatražiti feedback od druge strane u vezi sa ovim.
Korak 2 – Slušajte
Aktivno slušanje je neophodno kako bismo bili asertivni u komunikaciji. Kada aktivno slušamo, iskazujemo poštovanje prema drugoj osobi i njenim stavovima. Korisno je pokazati znatiželju postavljanjem pitanja: „Vidiš, to je interesantno, nisam to tako doživeo. Možeš li mi objasniti šta to za tebe tačno znači?“
Korak 3 – Traženje rešenja
Vrlo često u komunikaciji izostanu prva dva koraka i onda se javlja problem. Kroz treći korak obe strane saznaju nešto više o mišljenju i stavu sagovornika. Pitanja koja mogu pomoći su:
„Ok, imamo drugačija mišljenja. Šta je tvoj cilj? Da li ti nešto smeta? Da li se nečega plašiš?“
Ukoliko se u ovom koraku dođe do značajnih razlika, sledeći korak je:
Korak 4 – Kada se složimo da se ne slažemo
U životu je ovo česta i sasvim prirodna pojava. Ne možemo se sa svima slagati, niti ljude naterati da veruju u ono u šta mi verujemo. Najvažnije je da to prihvatimo. Sa nivoa prihvatanja, lakše se dolazi do rešenja.
Postoje dve opcije:
1.opcija je konsultovati neutralnu (treću) osobu i pitati je za savet;
2.opcija je fokus na sve one dobre stvari u tom odnosu.
Korak 5 – Refokusiranje
Kada korak po korak preispitujemo sebe. Situacija se nije odigrala kako smo mi želeli, to prihvatamo. Ostali smo dosledni sebi i ne dozvoljavamo da to utiče na naše samopouzdanje.
Asertivne osobe, češće od drugih postižu svoje ciljeve; poštuju sebe; imaju kontrolu; spremne su da iznesu svoje neslaganje i traže rešenje;
Asertivno ponašanje, omogućiće da reagujete u skladu sa svojim željama i izbegnete konflikte. Naravno, nije moguće bukvalno u svakoj prilici biti asertivan. Ali je važno da osluškujemo sebe i u situacijama kada odustanemo od asertivnosti, razumemo zašto smo tako odlučili.