Da li je liderstvo filozofija, veština ili talenat, pitanje je na koje su pokušali da odgovore učesnici 14. Foruma hotelijera u Beogradu, 10. novembra 2017. godine. Forum je hotelu Falkensteiner okupio lidere hotelske industrije, motivacione govornike koji su podelili svoje znanje, iskustvo i viziju budućnosti ove prosperitetne i brzorastuće industrije.
Događaj je organizovao časopis Turistički svet, u partnerstvu sa Univerzitetom Singidunum i pod pokroviteljstvom Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.
Ljiljana Rebronja, direktorka Foruma, istakla je da su upravo lideri osnovni generatori razvoja. U ime resornog ministarstva, učesnike je pozdravio Miroslav Knežević, državni sekretar za turizam, dok je Vesna Vlatković, PR & marketing menadžerka grupacije A Hoteli, navodeći primer svog direktora – predsednika ALCO Group Miroljuba Aleksića, istakla da je upravo “energija vlasnika to što pokreće ceo tim, daje vetar u leđa i izvlači iz zaposlenih ono najbolje”.
Forum je zvanično otvorio Slobodan Unković – emeritus Univerziteta Singidunum, koji je liderima u hotelskoj industriji poručio da pruže šansu mladim ljudima i prepoznaju njihov talenat.
Svaki pad je nova lekcija
Šta je to što odlikuje jednog lidera, objasnio je Žarko Radulović, suvlasnik kompanije Hotel Group Monteregro Stars.
– Lider mora da ima životno iskustvo i da bude dobar čovek. Treba da poštuje sebe, voli svoje goste i ljude sa kojima radi. Jednom prilikom su me pitali čime se najviše ponosim. Očekivali su da ću da kažem – hotelom Splendid. Ali, ja se najviše ponosim svojom decom i svojim padovima. Svaki put kada sam pao, podigao sam se jači: sa jednim iskustvom više i naučenom lekcijom – naveo je Radulović.
Slobodan Čerović, dekan Fakulteta za turistički i hotelijerski menadžment Univerziteta Singidunum, rekao je lider mora da ima dobru saradnju, kao i da “liderstvo ne postoji bez moći, koja proističe iz mogućnosti kažnjavanja i nagrađivanja”. No, zloupotreba te moći, kako je naveo – neminovno vodi ka neuspehu.
Inicijatori promena
Putem video poruke, učesnike Foruma iz Meksika pozdravio je Rade Samčević – direktor Agencije HT, poručivši im da budu primer drugima, kao i Dragana Đermanović, predsednica Bee Premium Grupe, koja je ove godine na Ženskom ekonomskom forumu u Nju Delhiju proglašena za “Ženu decenije u oblasti društvenih mreža i liderstva”.
– Lider je ona osoba koja je spremna da uvede inovacije i inicira promene. Zato, kreirajte nove vrednosti i promene, inspirisani digitalom – poruka je Dragane Đermanović.
Da se lider krije u svakome od nas, naglasio je Goran Kovačević, generalni menadžer hotela Square Nine, dodavši da efikasan lider treba da kreira svoju viziju i upravlja njenim ostvarenjem, da upravlja svojim timom, motiviše svoje zaposlene i prepozna one koji mogu više. Naveo je i da lider mora da promoviše svoje znanje i iskustvo, održava kredibilitet tako što će ispunjavati svoja obećanja, te da odlučno deluje i reaguje u stresnim situacijama. Lider, takođe, mora da bude informisan, da prepoznaje brige i probleme zaposlenih i da sa njima deli svoje znanje.
Da lider može biti svako, složila se i Jelena Šuleić – generalna direktorka A Hotela, koja je istakla da je, ipak, “teško biti uspešan lider, koji će, kada je hotelijerstvo u pitanju, istovremeno uspevati da ostvari dobar profit i tako zadovolji vlasnika hotela, da pruži izvrsnu uslugu gostima i da za zaposlene ima dobre, srećne, uspešne i zadovoljne ljude”.
– Uspeh stimuliše, ali sreća generiše uspeh. Srećni ljudi su uspešni ljudi. Radujem se svojim i tuđim uspesima – istakla je Šuleić, uz poruku da je u životu najvažnije imati cilj.
– Po završetku fakulteta, sa 24 godine otišla sam na Kipar, gde sam radila kao spremačica u jednom hotelu. Preplakala sam prvih šest meseci, bilo je jako teško, ali sam to hrabro izdržala. Tada sam definisala svoje ciljeve, brzo sam učila i vrlo brzo napredovala. Kada imate cilj, imate trasu kojom se krećete, znate čemu težite i tada ne postoji sila koja može da vam se ispreči na putu – otkrila je direkorka prvog srpskog lanca luksuznih hotela.
Da li se lider rađa ili postaje?
Po rečima Ljiljane Kosar, ključ uspešnosti krije se u strasti, hrabrosti i posvećenosti. Ona je citirala i čuvenog Bila Meriota, vlasnika najvećeg svetskog hotelskog lanca Marriott, koji liderima poručuje da promovišu svoje ključne vrednosti, da prigrle promene, da imaju smisla za detalj i vole ono što rade! A na pitanje – da li se lider rađa ili se lider postaje, odgovorila je citatom Tomasa Edisona da lidera čini “1% talenta i 99% posvećenog, hrabrog i strastvenog rada”.
Lider je onaj ko ima veštinu da svoje talente prenese na ceo tim – polazište je direktora beogradskog hotela Saint Ten Vladimira Marinkovića, koji smatra da uspešne lidere krasi vizionarstvo mogućnost da motiviše sebe i svoj tim, svest o važnosti tima, sposobnost da brzo donosi odluke i kreira pozitivnu atmosferu i harmoniju.
Ljudi koji su ostvarili svoje snove
Lider mora biti spreman da mu se ostvari dečački san – u svom izlaganju istakao je Dejan Stanojević, direktor SB Merkur iz Vrnjačke Banje, priznavši kako je njemu to pošlo za rukom, jer je uspeo da se upozna i sprijatelji sa legendarnim glumcem Draganom Nikolićem, koji je bio višegodišnje zaštitno lice SB Merkur.
Vesna Kostadinović, vlasnica hotela Kraljevi Čardaci SPA na Kopaoniku, otkrila je prisutnima kako su ona i njen suprug Milan, u želji da imaju nekretninu na Kopaoniku, neplanirano postali hotelijeri.
– Da nije bilo ljudi koji su verovali u nas, ne bi bilo ni Čardaka. Važno je i međusobno poštovanje, zdrav tim koji teži istom cilju, ali i promenama. Veoma je bitna proaktivnost, kao i istrajnost i hrabrost da sve izguramo do kraja. Lideri ponekad rizikuju više od ostalih – poručila je Vesna Kostadinović.
Budite fleksibilni
Da biste postali vrhunski lider, morate se prvo probuditi – mišljenje je NLP trenera & coach-a, Lelice Todorović, koja lidere deli na konstruktivne i destruktivne.
– Konstruktivni lideri moraju prvo da imaju svoju viziju ili san, da znaju šta žele i zašto to žele. Potom sledi akcija, kojom se taj san realizuje. Prilikom realizacije sna, neophodno je imati otvorena čula, da primećujete šta se dešava na vašem putu i u okruženju – da li idete ka cilju, ili od cilja? Da li se dešava neka promena u vašem okruženju? Pažljivo gledajte šta se dešava oko vas, slušajte, ispitujte, istražujte! A onda fleksibilno menjajte sve ono što vas ne vodi vašem cilju. Promenite i cilj ako ste shvatili da vam više nije značajan. Fleksibilnost je vrlo važna osobina svakog konstruktivnog lidera. To nije popustljivost, nego osobina ljudi koji kontrolišu sistem. Fleksibilna osoba najduže traje u sistemu – zaključak je Todorović.
Sa ovom konstatacijom složila se i Milena Milenković, direktorka hotela Junior – Brzeće, koja je istakla da istinski lideri poseduju odgovornost, poverenje, fleksibilnost i emocije.
Moderator programa bio je Miša Ćirić, direktor Diaspora Group.